Trafik Snälltåget kör till Mora nästa vinter

mormax

Member
Då misstänker jag att det kan betyda slut med nattåg till Röjan, tror inte att SkiStar skulle bli så generös och stödja båda initiativen.
 

Kippu

Senior member
Då misstänker jag att det kan betyda slut med nattåg till Röjan, tror inte att SkiStar skulle bli så generös och stödja båda initiativen.
Skistar gör nog båda så länge de tjänar på det. Skistar är ingen välgörenhetsinrättning. De gör bara det som gör Skistar rikare.
 

Kippu

Senior member
Skistar gör nog båda så länge de tjänar på det. Skistar är ingen välgörenhetsinrättning. De gör bara det som gör Skistar rikare.
Röjan är med i Snälltågets info för nästa säsong:
Utresor från Malmö:

  • Fredagar: 18 december 2026 – 12 februari 2027 och 12 mars – 2 april 2027
Tåget stannar i Lund, Helsingborg, Halmstad, Göteborg-Mölndal, Stockholm och Uppsala, med ankomst till Östersund, Undersåker, Åre, Duved och Vemdalen-Röjan nästa morgon.
 

steisi

Senior member
Hade varit god pr för svensk järnväg om Snälltåget hade kunnat välja Malung/Malungsfors innan bussbytet, i avvaktan på att hela sträckan till Sälen skulle bli klar. ;)
 

Kippu

Senior member
Hade varit god pr för svensk järnväg om Snälltåget hade kunnat välja Malung/Malungsfors innan bussbytet, i avvaktan på att hela sträckan till Sälen skulle bli klar. ;)
Nu kan de inte göra det eftersom banan i princip är ofarbar för loktåg i persontrafik. Dessutom betydligt dyrare produktion - diesellok och tågvärmevagn. Längre tid för resenären ombord. Vari skulle en sådan lösning varit bättre för:
a) Resenären?
b) Snälltåget?
c) Skistar?
d) Miljön?
 

Mattias Jansson

Admin
Staff member
Nu kan de inte göra det eftersom banan i princip är ofarbar för loktåg i persontrafik. Dessutom betydligt dyrare produktion - diesellok och tågvärmevagn. Längre tid för resenären ombord. Vari skulle en sådan lösning varit bättre för:
a) Resenären?
b) Snälltåget?
c) Skistar?
d) Miljön?
Den som gillar tåg för tågs egen skull?
 

mormax

Member
Röjan är med i Snälltågets info för nästa säsong:
Utresor från Malmö:

Paketresa via Röjan finns att boka hos SkiStar för nästa säsong.

OK, hoppas på det bästa :) Läste i grannforumet att biljetterna till Jämtlandstrafiken är redan släppta, men det säljs inget till Röjan (Vemdalen) f.n. medan Östersund finns redan.
 

mormax

Member
Malungs plattform är 55 meter = två vagnar.
Den formella längden - ja. I praktiken verkar plattformen vara ca. dubbelt så långt, om än inte upphöjd till exakt samma nivå som i den upprustade delen.
 

S-O Strand

New member
Vad gäller Malung är det värt att notera att persontrafik i trafikeringssystem E3 generellt inte är tillåten. Det krävs särskild dispens för att få framföra resandetåg på banan.
 

Posttåget

Member
Vad gäller Malung är det värt att notera att persontrafik i trafikeringssystem E3 generellt inte är tillåten. Det krävs särskild dispens för att få framföra resandetåg på banan.
Det har väl inget med E3 i sig att göra utan med banans standard?
 

S-O Strand

New member
Det har väl inget med E3 i sig att göra utan med banans standard?
Restriktionen för persontrafik är relaterad till system E3 och dess tekniska begränsningar.
Banans standard utgör inget hinder för att framföra resandetåg.
Skulle trafiken avsevärt öka (oavsett tågslag) kommer dock Trafikverket att särskilt pröva det mot banans standard (enl JNB)..
 
Last edited:

Posttåget

Member
Restriktionen för persontrafik är relaterad till system E3 och dess tekniska begränsningar.
Banans standard utgör inget hinder för att framföra resandetåg.
Skulle trafiken avsevärt öka (oavsett tågslag) kommer dock Trafikverket att särskilt pröva det mot banans standard (enl JNB)..
Jag tror du misstar dig. Det finns så vitt jag vet inget tekniskt som begränsar resandetåg på en E3-bana, utan isåfall är det något juridiskt.

Det jag dock tror du syftar på är att om ett tåg utan E3-utrustning vill köra på banan så krävs mycket riktigt särskild dispens. Det finns heller inga persontåg med sådan utrustning varför persontrafiken lades ned, men godstågslok finns det så det går fortfarande att köra loktåg med passagerare om man så vill.

Men som sagt kan det vara något juridiskt med just denna bana också.
 

Ulf Broman

Senior member
Vad gäller Malung är det värt att notera att persontrafik i trafikeringssystem E3 generellt inte är tillåten. Det krävs särskild dispens för att få framföra resandetåg på banan.
Är det ett beslut för Sverige av Trafikverket, eller är det något som ingår i de internationella specifikationerna för trafikeringssystem E3?
Visst är det väl så att denna bana är den enda i Sverige med E3, och det är inte troligt att det kommer fler?

För om det fanns tveksamheter om säkerhet kan det ju ha varit ett lätt beslut att förbjuda persontrafik, som gäller tills man utrett och beslutar något annat (om behovet någonsin skulle uppstå)..
 

S-O Strand

New member
Jag tror du misstar dig. Det finns så vitt jag vet inget tekniskt som begränsar resandetåg på en E3-bana, utan isåfall är det något juridiskt.

Det jag dock tror du syftar på är att om ett tåg utan E3-utrustning vill köra på banan så krävs mycket riktigt särskild dispens. Det finns heller inga persontåg med sådan utrustning varför persontrafiken lades ned, men godstågslok finns det så det går fortfarande att köra loktåg med passagerare om man så vill.

Men som sagt kan det vara något juridiskt med just denna bana också.
Nu är jag inte utbildad på E3, men om jag inte minns fel så har det med hinderfrihetkontroll att göra.

Så här står det bl a i underlaget för linjebok Gävle TC sida F3:
"TRAFIKERINGSSYSTEM E3 RESTRIKTIONER
För Västerdalsbanan gäller ett antal trafikrestriktioner.
Tåg med resande:
Resandetåg kräver dispens för att få framföras."
 
Top