Trafik SBB till Malmö blir inte av

steisi

Senior member
Översättning från tyska.

En kommission vägrar att frigöra de tio miljoner franc som den federala regeringen ville subventionera den nya förbindelsen till Skandinavien med.

Riksdagsledamöter vägrar att låta SBB:s nattåg till Malmö avgå.

 

Txp

Senior member
Inte oväntat, klart förståeligt att schweiziska skattebetalare inte vill stå för 110 MSEK i driftbidrag. Som jämförelse kostar den upphandlade nattågstrafiken på Norrland 180 MSEK och på Jämtland 20 MSEK.

Även om det hade varit kul om det där startade så måste nattåg precis som alla andra tåg kunna bli lite mer lönsamma. Det mest fascinerande är att man startade biljettförsäljningen innan finansieringen var klar. Trodde SBB att det bara var att begära mer stålar?
 

Ulf Broman

Senior member
Jag tolkar efter att ha läst den tyska texten att det ser mörkt ut, men att det slutliga beslutet inte har fattats ännu. Någon som är mer insatt i schweizisk politik kanske kan berätta mera.
 
Top