Trafik Idag har det första tåget kört direkt från Köpenhamn till Prag

Ulf Broman

Senior member
Det tråkiga är att det har varit kontaktledningsproblem i Tyskland, både mellan Hamburg och Hannover och mellan Hamburg och Padborg. Så, de norrgående nya tjeckiska tågen (inklusive det som skulle ha kommit från Prag) kommer inte nå Danmark idag, och morgondagens avgång mot Prag är därför inställd.
Och frågan är ifall tåget mot Prag nådde sitt slutmål.
Trist så här första dagen.
Sen är ett sakfel i artikeln att det är först från 14 juni som det blir 2 dagliga tåg till Prag, tills dess ska det rulla ett.
 

steisi

Senior member
Det tråkiga är att det har varit kontaktledningsproblem i Tyskland, både mellan Hamburg och Hannover och mellan Hamburg och Padborg. Så, de norrgående nya tjeckiska tågen (inklusive det som skulle ha kommit från Prag) kommer inte nå Danmark idag, och morgondagens avgång mot Prag är därför inställd.
Och frågan är ifall tåget mot Prag nådde sitt slutmål.
Trist så här första dagen.
Sen är ett sakfel i artikeln att det är först från 14 juni som det blir 2 dagliga tåg till Prag, tills dess ska det rulla ett.
Det var tråkigt för de entusiastiska ungdomarna i reportaget. Fler sådana intryck och de börjar flyga och ge upp hoppet om tåg. Jag tror det väsentliga är att man kommer fram, om än försenad, och inte blir övergiven på någon oplanerad station. En tågresa behöver inte vara supersnabb för att vara trevlig. Tåget måste hitta alternativa vägar och passagerarna kompenseras för den längre restiden med förplägnad och kanske någon form av underhållning. Jag minns med välbehag en nattågsskidresa till Österrike över Berlin på gamla östtyska spår till München för vidare transport till Salzburg. Det var trevligt umgänge med öl, bratwurst och sång den natten. Det gick inte fort, men vi kom fram i tid och kunde möta gänget, som tagits vägen över Hamburg av resledaren för ett gemensamt åk till Salzburg. Vi flög senare vid annat tillfälle till Österrike, men det var inte alls så trevligt.
 
Det har i många år varit nästan obligatoriskt att spendera tid på Hamburg Hbf på alla tågresor till kontinenten, om man inte tar nattåget från Stockholm till Berlin. Inget fel på Hamburg Hbf men jag ser i alla fall fram emot att spendera lite mindre tid där.
 

Fredde U

New member
Jag åkte med tåget för en tid sedan. Dock inte mellan Prag och Köpenhamn, utan endast mellan Schleswig och Padborg. Spännande upplevelse att köpa tjeckisk korv och öl på en kort resa mellan Tyskland och Danmark.
En fråga som dyker upp i mitt huvud är varför de andra statliga tågbolagen lyckas samarbeta så bra medan SJ inte gör det. DSB och NSB satsar på tåg Oslo-Köpenahmn. DSB, DB och CD lyckas samarbeta om tåg Köpenhamn - Prag. Är det SJ som inte vill samarbeta, eller är det de andra bolagen som inte vill samarbeta med SJ?
 

Ulf Broman

Senior member
Jag åkte med tåget för en tid sedan. Dock inte mellan Prag och Köpenhamn, utan endast mellan Schleswig och Padborg. Spännande upplevelse att köpa tjeckisk korv och öl på en kort resa mellan Tyskland och Danmark.
En fråga som dyker upp i mitt huvud är varför de andra statliga tågbolagen lyckas samarbeta så bra medan SJ inte gör det. DSB och NSB satsar på tåg Oslo-Köpenahmn. DSB, DB och CD lyckas samarbeta om tåg Köpenhamn - Prag. Är det SJ som inte vill samarbeta, eller är det de andra bolagen som inte vill samarbeta med SJ?
Jag vet inte, men SJ kanske känner att de vill ta ett helhetsansvar för kundens resa, och inte vill delta i samarbeten där man byter personal vid gränsstationen, med de problem det kan ge. SJ kör ju till Narvik och Oslo, och har kört till både Köpenhamn och Odense, och har ju klarat det utan att behöva samarbeta med NSB eller DSB.
 

mattias c

Senior member
Jag vet inte, men SJ kanske känner att de vill ta ett helhetsansvar för kundens resa, och inte vill delta i samarbeten där man byter personal vid gränsstationen, med de problem det kan ge. SJ kör ju till Narvik och Oslo, och har kört till både Köpenhamn och Odense, och har ju klarat det utan att behöva samarbeta med NSB eller DSB.
SJ byter ju själva personal på vägen (tex i Linköping på X2000 Malmö-Stockholm). Är det ett större problem om.de jobbar i olika bolag?

Sen har ju tex DSB och DB samarbete sedan länge och de de gånger jag åkt har personalen varit trespråkiga (danska, tyska och engelska).

I Sverige brukar det ju vara Svenska och eventuellt någon ganska dålig engelska (finns givetvis undantag)
 

Anders

Senior member
En fråga som dyker upp i mitt huvud är varför de andra statliga tågbolagen lyckas samarbeta så bra medan SJ inte gör det. DSB och NSB satsar på tåg Oslo-Köpenahmn. DSB, DB och CD lyckas samarbeta om tåg Köpenhamn - Prag. Är det SJ som inte vill samarbeta, eller är det de andra bolagen som inte vill samarbeta med SJ?
Vad ska SJ bidra med utöver bemanning?
 

Ulf Broman

Senior member
SJ byter ju själva personal på vägen (tex i Linköping på X2000 Malmö-Stockholm). Är det ett större problem om.de jobbar i olika bolag?

Sen har ju tex DSB och DB samarbete sedan länge och de de gånger jag åkt har personalen varit trespråkiga (danska, tyska och engelska).

I Sverige brukar det ju vara Svenska och eventuellt någon ganska dålig engelska (finns givetvis undantag)
När SJ byter personal i Linköping är en del av den personalen stationerad där och finns på plats i rätt tid och det kan finnas reserver att ringa in.
I Padborg på dansk-tyska gränsen är det inte så, vilket ledde till att i förra tidtabellen blev tågen ibland stående i Padborg för det fanns ingen personal som kunde ta över för de var på väg dit med ett kraftigt försenat tåg. Det ledde till att DSB fick lägga in 3 timmar rast i Padborg för sin personal, och i nästa tidtabell justera tågen 1 timme så det bara blev 2 timmars rast.
Men jag vet inte hur SJ tänker.
 

leifd

Senior member
SJ byter ju själva personal på vägen (tex i Linköping på X2000 Malmö-Stockholm). Är det ett större problem om.de jobbar i olika bolag?

Sen har ju tex DSB och DB samarbete sedan länge och de de gånger jag åkt har personalen varit trespråkiga (danska, tyska och engelska).

I Sverige brukar det ju vara Svenska och eventuellt någon ganska dålig engelska (finns givetvis undantag)

När SJ byter personal i Linköping är en del av den personalen stationerad där och finns på plats i rätt tid och det kan finnas reserver att ringa in.
I Padborg på dansk-tyska gränsen är det inte så, vilket ledde till att i förra tidtabellen blev tågen ibland stående i Padborg för det fanns ingen personal som kunde ta över för de var på väg dit med ett kraftigt försenat tåg. Det ledde till att DSB fick lägga in 3 timmar rast i Padborg för sin personal, och i nästa tidtabell justera tågen 1 timme så det bara blev 2 timmars rast.
Men jag vet inte hur SJ tänker.
Mycke av detta mynnar ju ut i att det finns arbetstidsregler som ska följas och att personal ska ha drägliga arbetssituationer. SJ är sedan länge noga med att sånt ska skötas på ett bra och snyggt sätt, inte tulla på dygnsvila och veckovila tex...
 
Top