Trafik Buss eller tåg

steisi

Senior member
Längre tillbaka fick bussar inte konkurrera med tåg hur som helst på VKB. Men det släpptes fritt. När kommer jag inte ihåg. Här ser ni i varje fall ett aktuellt fall med busskonkurrens mellan Göteborg och Köpenhamn. 179 kr verkar onekligen billigt. Väcker lite tankar hos mig och kanske andra. VKB får man väl anse som välskött, om man bortser från sträckan Maria - Helsingborg C. Det finns restriktioner i t ex både järn- och motorväg beträffande fart och annat. Det är alltså operatörernas kostnader som styr konkurrensen. De är av olika slag. Busstrafik är lättare att starta och avsluta, om trafiken inte är lönsam.

Annorlunda är det om det finns dålig bana parallellt med god väg. Där får buss ett, ur min synpunkt, en icke önskad fördel. Sträckan Jönköping - Vaggeryd kan vara ett sådant exempel. Men för det fallet finns en särskild tråd, så den tar vi inte upp här. Slutsatsen är att Trafikverket styr buss och järnvägstrafik genom sitt sätt att ha god och dålig bana respektive väg parallellt, god väg och dålig bana många bussar och tvärtom och kanske ibland något mittemellan.

 

Txp

Senior member
Längre tillbaka fick bussar inte konkurrera med tåg hur som helst på VKB. Men det släpptes fritt. När kommer jag inte ihåg. Här ser ni i varje fall ett aktuellt fall med busskonkurrens mellan Göteborg och Köpenhamn. 179 kr verkar onekligen billigt. Väcker lite tankar hos mig och kanske andra. VKB får man väl anse som välskött, om man bortser från sträckan Maria - Helsingborg C. Det finns restriktioner i t ex både järn- och motorväg beträffande fart och annat. Det är alltså operatörernas kostnader som styr konkurrensen. De är av olika slag. Busstrafik är lättare att starta och avsluta, om trafiken inte är lönsam.

Annorlunda är det om det finns dålig bana parallellt med god väg. Där får buss ett, ur min synpunkt, en icke önskad fördel. Sträckan Jönköping - Vaggeryd kan vara ett sådant exempel. Men för det fallet finns en särskild tråd, så den tar vi inte upp här. Slutsatsen är att Trafikverket styr buss och järnvägstrafik genom sitt sätt att ha god och dålig bana respektive väg parallellt, god väg och dålig bana många bussar och tvärtom och kanske ibland något mittemellan.

Nja! Trafikverket styr ingenting av det du nämner, det är Regeringen och den tilldelning av regeringsmedel för investeringar i väg och järnväg som styr

Däremot tar Trafikverket fram underlag på vad investeringen kostar och hur samhällsekonomisk nyttig en investering är. Därefter står det regering och riksdag fritt att inte lyssna på sin myndighet i det avseendet utan besluta att investeringar till sådant som inte är samhällsekonomiskt lönsamt, men som regeringen ändå anser är viktigt ur ett politiskt perspektiv. Det var därför vi en gång fick Svealandsbanan t.ex.

Trots konkurrensen, så är SJs VKB-avgångar ofta slutsålda i andraklass och av och till även i 1:a klass. Så att det skulle vara någon särskild nackdel för tågtrafiken att det går mycket bussar på motorvägen bredvid verkar inte heller vara korrekt slutsats. Min slutsats är att det snarare är så att de två transportslagen kompletterar varandra och vänder sig till olika marknader.
 

Ulf Broman

Senior member
Däremot tar Trafikverket fram underlag på vad investeringen kostar och hur samhällsekonomisk nyttig en investering är. Därefter står det regering och riksdag fritt att inte lyssna på sin myndighet i det avseendet utan besluta att investeringar till sådant som inte är samhällsekonomiskt lönsamt, men som regeringen ändå anser är viktigt ur ett politiskt perspektiv. Det var därför vi en gång fick Svealandsbanan t.ex.
Var det alltså så att Svealandsbanan från Eskilstuna bedömdes samhällsekonomiskt olönsam innan den byggdes?
I så fall, har du någon uppfattning om utfallet, dvs är Svealandsbanan idag samhällsekonomiskt olönsam?
Eller kan den banan visa att det är svårt att göra prognoser av samhällsekonomisk lönsamhet?
 

steisi

Senior member
Var det alltså så att Svealandsbanan från Eskilstuna bedömdes samhällsekonomiskt olönsam innan den byggdes?
I så fall, har du någon uppfattning om utfallet, dvs är Svealandsbanan idag samhällsekonomiskt olönsam?
Eller kan den banan visa att det är svårt att göra prognoser av samhällsekonomisk lönsamhet?
I de transportpolitiska målen heter det "samhällsekonomisk effektivitet". Trafikanalys, som är det organ som har att utvärdera målen, har sagt när det gäller större projekt huruvida de är lönsamma eller inte, är svårt att avgöra.
 

steisi

Senior member
Nja! Trafikverket styr ingenting av det du nämner, det är Regeringen och den tilldelning av regeringsmedel för investeringar i väg och järnväg som styr

Däremot tar Trafikverket fram underlag på vad investeringen kostar och hur samhällsekonomisk nyttig en investering är. Därefter står det regering och riksdag fritt att inte lyssna på sin myndighet i det avseendet utan besluta att investeringar till sådant som inte är samhällsekonomiskt lönsamt, men som regeringen ändå anser är viktigt ur ett politiskt perspektiv. Det var därför vi en gång fick Svealandsbanan t.ex.

Trots konkurrensen, så är SJs VKB-avgångar ofta slutsålda i andraklass och av och till även i 1:a klass. Så att det skulle vara någon särskild nackdel för tågtrafiken att det går mycket bussar på motorvägen bredvid verkar inte heller vara korrekt slutsats. Min slutsats är att det snarare är så att de två transportslagen kompletterar varandra och vänder sig till olika marknader.
Visst är det så, att det finns olika resenärsgrupper man som reseoperatör kan vända sig till och som uppskattar olika delar av transportservicen. Men din tolkning av vad som styr buss och tåg, att det enbart är regering och riksdag, håller jag inte med om. Det skulle peka på ett fullkomligt passivt Trafikverk, helt i händerna på regering och riksdag. Trots allt finns både järn- och landsväg "under samma tak". Tanken på typ av resenär, som jag tänker på, är arbetspendlare. I fallet Göteborg - Borås är det en motorväg som spelar in. Trafikverket borde insett vad en sådan betyder för den befintliga järnvägen och pendlingen på den och kommit med förslag att få upp kapacitet och hastighet. Från detta konstaterande vill jag inte gå vidare, för då blir de bara obekräftbara hypoteser och konspirationsteorier skall vi inte ägna oss åt.
 

Txp

Senior member
Var det alltså så att Svealandsbanan från Eskilstuna bedömdes samhällsekonomiskt olönsam innan den byggdes?
I så fall, har du någon uppfattning om utfallet, dvs är Svealandsbanan idag samhällsekonomiskt olönsam?
Eller kan den banan visa att det är svårt att göra prognoser av samhällsekonomisk lönsamhet?
Det visar hur svårt det är att prognostisera samhällsekonomisk lönsamhet.
 

Txp

Senior member
Visst är det så, att det finns olika resenärsgrupper man som reseoperatör kan vända sig till och som uppskattar olika delar av transportservicen. Men din tolkning av vad som styr buss och tåg, att det enbart är regering och riksdag, håller jag inte med om. Det skulle peka på ett fullkomligt passivt Trafikverk, helt i händerna på regering och riksdag. Trots allt finns både järn- och landsväg "under samma tak". Tanken på typ av resenär, som jag tänker på, är arbetspendlare. I fallet Göteborg - Borås är det en motorväg som spelar in. Trafikverket borde insett vad en sådan betyder för den befintliga järnvägen och pendlingen på den och kommit med förslag att få upp kapacitet och hastighet. Från detta konstaterande vill jag inte gå vidare, för då blir de bara obekräftbara hypoteser och konspirationsteorier skall vi inte ägna oss åt.
Det har det här jag tyckte var en felaktig slutsats:

"Slutsatsen är att Trafikverket styr buss och järnvägstrafik genom sitt sätt att ha god och dålig bana respektive väg parallellt, god väg och dålig bana många bussar och tvärtom och kanske ibland något mittemellan."

Det är inte Trafikverket som styr detta, däremot kan Trafikverket ge förslag på förbättringar och det görs hela tiden, i massvis med utredningar, me till syvende och sidst är det politiken som bestämmer investeringsmedlen. Har du annan uppfattning?

I fallet Göteborg-Borås så har inte TRV hållit sig passivt alls, utan det finns istället mängder av utredningar. Problemet är istället att man lokalt inte kan komma överens och det man till slut kommit överens om har blivit så dyrt att regeringen helt enkelt vill pröjsa vad det kostar.
 

Ulf Broman

Senior member
I fallet Göteborg-Borås så har inte TRV hållit sig passivt alls, utan det finns istället mängder av utredningar. Problemet är istället att man lokalt inte kan komma överens och det man till slut kommit överens om har blivit så dyrt att regeringen helt enkelt vill pröjsa vad det kostar.
Fattas ordet "inte" i sista meningen? Eller fattar jag inte poängen?

Fast man har väl till sist kommit överens, även om regeringen inte behöver betala alla kostnader utan region och kommuner får bidra?
 

steisi

Senior member
Det har det här jag tyckte var en felaktig slutsats:

"Slutsatsen är att Trafikverket styr buss och järnvägstrafik genom sitt sätt att ha god och dålig bana respektive väg parallellt, god väg och dålig bana många bussar och tvärtom och kanske ibland något mittemellan."

Det är inte Trafikverket som styr detta, däremot kan Trafikverket ge förslag på förbättringar och det görs hela tiden, i massvis med utredningar, me till syvende och sidst är det politiken som bestämmer investeringsmedlen. Har du annan uppfattning?

I fallet Göteborg-Borås så har inte TRV hållit sig passivt alls, utan det finns istället mängder av utredningar. Problemet är istället att man lokalt inte kan komma överens och det man till slut kommit överens om har blivit så dyrt att regeringen helt enkelt vill pröjsa vad det kostar.
Vi är av samma uppfattning. Till sist är det naturligtvis regering och riksdag som bestämmer. Men hur aktiv är Trafikverket egentligen även om I fallet Göteborg-Borås så har inte TRV hållit sig passivt alls, utan det finns istället mängder av utredningar. ? Politikerna regionalt och på riksnivå har väl inte haft något emot en välfungerande befintlig bana, som är lite bättre än motorvägen för arbetspendling? Jag går inte vidare, för då blir det obekräftbara hypoteser.
 

Txp

Senior member
Fattas ordet "inte" i sista meningen? Eller fattar jag inte poängen?

Fast man har väl till sist kommit överens, även om regeringen inte behöver betala alla kostnader utan region och kommuner får bidra?
Jo, det fattas ett "inte"! :)

Ja, till slut så kom man överens, sannolikt för att Regeringen talade om vad man från region och kommun kunde förvänta sig!
 

Txp

Senior member
Vi är av samma uppfattning. Till sist är det naturligtvis regering och riksdag som bestämmer. Men hur aktiv är Trafikverket egentligen även om I fallet Göteborg-Borås så har inte TRV hållit sig passivt alls, utan det finns istället mängder av utredningar. ? Politikerna regionalt och på riksnivå har väl inte haft något emot en välfungerande befintlig bana, som är lite bättre än motorvägen för arbetspendling? Jag går inte vidare, för då blir det obekräftbara hypoteser.
Tja, här är ett exempel på TRVs aktivitet!

 

Anders

Senior member
Längre tillbaka fick bussar inte konkurrera med tåg hur som helst på VKB. Men det släpptes fritt. När kommer jag inte ihåg. Här ser ni i varje fall ett aktuellt fall med busskonkurrens mellan Göteborg och Köpenhamn. 179 kr verkar onekligen billigt. Väcker lite tankar hos mig och kanske andra. VKB får man väl anse som välskött, om man bortser från sträckan Maria - Helsingborg C. Det finns restriktioner i t ex både järn- och motorväg beträffande fart och annat. Det är alltså operatörernas kostnader som styr konkurrensen. De är av olika slag. Busstrafik är lättare att starta och avsluta, om trafiken inte är lönsam.

Annorlunda är det om det finns dålig bana parallellt med god väg. Där får buss ett, ur min synpunkt, en icke önskad fördel. Sträckan Jönköping - Vaggeryd kan vara ett sådant exempel. Men för det fallet finns en särskild tråd, så den tar vi inte upp här. Slutsatsen är att Trafikverket styr buss och järnvägstrafik genom sitt sätt att ha god och dålig bana respektive väg parallellt, god väg och dålig bana många bussar och tvärtom och kanske ibland något mittemellan.

Vill du ha garanterad sittplats så är buss enda alternativet mellan Göteborg och Köpenhamn.
 

Axel L

Senior member
Vill du ha garanterad sittplats så är buss enda alternativet mellan Göteborg och Köpenhamn.
Om jag inte misstar mig är även de totala kostnaderna och kostnaderna per sittplats väsentligt lägre för buss än tåg. Buss brukar vara ett bra budgetalternativ för den som är villig att spara pengar på bekostnad av restid och det verkar även fungera om man tittar på Flixbus, Bus4You, Flygbussarna m.fl. I Finland är det väsentligt mycket mer fjärrbusstrafik främst på grund av att spåren inte är lika öppna för open access operatörer på järnvägen som Sverige.

Det bör särskild nämnas Arlanda flygplats där etablerandet av kommersiell tågtrafik mellan Stockholm och Arlanda hindras som följd av Arlanda Express ensamrätt samt stationsavgifter har bidragit till ganska omfattande busstrafik till flygplatsen. Då förmodligen främst åt resenärer som önskar ett hyfsat snabbt och bekvämt alternativ till ett billigt pris.

Bus4yous linjekarta är nog en ganska god illustration över de svenska fjärrbussnätet. Den följer ganska väl vita fläckar längs järnvägsnätet eller sträckor där buss/tåg konkurrens är rimlig.
b4y-linjekarta-till-hemsidan_ny.png

Hälsningar
Axel L
 

steisi

Senior member
Tja, här är ett exempel på TRVs aktivitet!

Politikerna regionalt och på riksnivå har väl inte haft något emot en välfungerande befintlig bana, som är lite bättre än motorvägen för arbetspendling? Jag har fetmarkerat befintlig. Skillnaden har vi diskuterat principiellt i tråden Jönköping - Värnamo befintlig eller ny, så det behöver vi inte göra här.
 

steisi

Senior member
Om jag inte misstar mig är även de totala kostnaderna och kostnaderna per sittplats väsentligt lägre för buss än tåg. Buss brukar vara ett bra budgetalternativ för den som är villig att spara pengar på bekostnad av restid och det verkar även fungera om man tittar på Flixbus, Bus4You, Flygbussarna m.fl. I Finland är det väsentligt mycket mer fjärrbusstrafik främst på grund av att spåren inte är lika öppna för open access operatörer på järnvägen som Sverige.

Det bör särskild nämnas Arlanda flygplats där etablerandet av kommersiell tågtrafik mellan Stockholm och Arlanda hindras som följd av Arlanda Express ensamrätt samt stationsavgifter har bidragit till ganska omfattande busstrafik till flygplatsen. Då förmodligen främst åt resenärer som önskar ett hyfsat snabbt och bekvämt alternativ till ett billigt pris.

Bus4yous linjekarta är nog en ganska god illustration över de svenska fjärrbussnätet. Den följer ganska väl vita fläckar längs järnvägsnätet eller sträckor där buss/tåg konkurrens är rimlig.
b4y-linjekarta-till-hemsidan_ny.png

Hälsningar
Axel L
Intressant. Det är busstrafik, där det saknas kompletta befintliga järnvägssträckningar, utom beträffande VKB. Vad kan orsaken vara till det, då det gäller VKB? Bussträckningen skiljer sig från VKB söder om Helsingborg. Den går över Helsingör till Kastrup, närmsta vägen. Jag kom på en bekräftbar hypotes. Kan det vara så, att bussen till del fungerar som flygbuss från Göteborg till Kastrup? Billigare flyg från Kastrup jämfört med Landvetter i kombination med ett lågt bussbiljettpris? En annan hypotes kan vara, att det är så mycket trafik på VKB till Köpenhamn, att det finns utrymme även för detta "lågprisföretag"?
 

Anders

Senior member
Intressant. Det är busstrafik, där det saknas kompletta befintliga järnvägssträckningar, utom beträffande VKB. Vad kan orsaken vara till det, då det gäller VKB? Bussträckningen skiljer sig från VKB söder om Helsingborg. Den går över Helsingör till Kastrup, närmsta vägen. Jag kom på en bekräftbar hypotes. Kan det vara så, att bussen till del fungerar som flygbuss från Göteborg till Kastrup? Billigare flyg från Kastrup jämfört med Landvetter i kombination med ett lågt bussbiljettpris? En annan hypotes kan vara, att det är så mycket trafik på VKB till Köpenhamn, att det finns utrymme även för detta "lågprisföretag"?
De flesta bussarna går över bron, det är bara rederikoncernens bussar som använder sin egna färja.

Ja, det är många Göteborgare som flyger från Kastrup och tar sig dit med buss eller tåg.
 

Axel L

Senior member
Intressant. Det är busstrafik, där det saknas kompletta befintliga järnvägssträckningar, utom beträffande VKB. Vad kan orsaken vara till det, då det gäller VKB? Bussträckningen skiljer sig från VKB söder om Helsingborg. Den går över Helsingör till Kastrup, närmsta vägen. Jag kom på en bekräftbar hypotes. Kan det vara så, att bussen till del fungerar som flygbuss från Göteborg till Kastrup? Billigare flyg från Kastrup jämfört med Landvetter i kombination med ett lågt bussbiljettpris? En annan hypotes kan vara, att det är så mycket trafik på VKB till Köpenhamn, att det finns utrymme även för detta "lågprisföretag"?
Förmodligen som följd av att de är en tillräckligt stor marknad med resenärer som önskar ett lågprisalternativ för längre resor som är hyfsat snabb. Det kan noteras att bussarna stannar inte särskild ofta mellan Göteborg och Malmö vilket innebär att tidsförluster som följd av att köra in i städer undviks i stor utsträckning.

Hälsningar
Axel L
 

mattias c

Senior member
De flesta bussarna går över bron, det är bara rederikoncernens bussar som använder sin egna färja.

Ja, det är många Göteborgare som flyger från Kastrup och tar sig dit med buss eller tåg.
Ja, upplever att det är vanligare med olika former av charterbussar på färjan men där har de väl något erbjudande till chauffören som gör det till en bra deal (lite som att Rasta ger fri måltid till busschauffören om en busslast stannar där för att äta)
 

Anders

Senior member
Ja, upplever att det är vanligare med olika former av charterbussar på färjan men där har de väl något erbjudande till chauffören som gör det till en bra deal (lite som att Rasta ger fri måltid till busschauffören om en busslast stannar där för att äta)
Passagerarna gillar också det, sträcka på benen, riktig toalett och fikapaus behövs ju med jämna mellanrum oavsett. Det ju några mil närmare också.
 

Grå Tåget

Active member
Vi är av samma uppfattning. Till sist är det naturligtvis regering och riksdag som bestämmer. Men hur aktiv är Trafikverket egentligen även om I fallet Göteborg-Borås så har inte TRV hållit sig passivt alls, utan det finns istället mängder av utredningar. ? Politikerna regionalt och på riksnivå har väl inte haft något emot en välfungerande befintlig bana, som är lite bättre än motorvägen för arbetspendling? Jag går inte vidare, för då blir det obekräftbara hypoteser.
Politikerna lokalt/regional sabbade tät trafik 1993. Sedan har det mest kommit floskler i nutid. Samma upplägg som varpå gång 1993 hade kunnat ordnats men de är så nöjda med endast 8 västtåg en vanlig vardag. Notera även att Borås-Herrljunga har lika lite tåg idag som för 30 - 40 år sedan.
 
Top