Längre tillbaka fick bussar inte konkurrera med tåg hur som helst på VKB. Men det släpptes fritt. När kommer jag inte ihåg. Här ser ni i varje fall ett aktuellt fall med busskonkurrens mellan Göteborg och Köpenhamn. 179 kr verkar onekligen billigt. Väcker lite tankar hos mig och kanske andra. VKB får man väl anse som välskött, om man bortser från sträckan Maria - Helsingborg C. Det finns restriktioner i t ex både järn- och motorväg beträffande fart och annat. Det är alltså operatörernas kostnader som styr konkurrensen. De är av olika slag. Busstrafik är lättare att starta och avsluta, om trafiken inte är lönsam.
Annorlunda är det om det finns dålig bana parallellt med god väg. Där får buss ett, ur min synpunkt, en icke önskad fördel. Sträckan Jönköping - Vaggeryd kan vara ett sådant exempel. Men för det fallet finns en särskild tråd, så den tar vi inte upp här. Slutsatsen är att Trafikverket styr buss och järnvägstrafik genom sitt sätt att ha god och dålig bana respektive väg parallellt, god väg och dålig bana många bussar och tvärtom och kanske ibland något mittemellan.
Annorlunda är det om det finns dålig bana parallellt med god väg. Där får buss ett, ur min synpunkt, en icke önskad fördel. Sträckan Jönköping - Vaggeryd kan vara ett sådant exempel. Men för det fallet finns en särskild tråd, så den tar vi inte upp här. Slutsatsen är att Trafikverket styr buss och järnvägstrafik genom sitt sätt att ha god och dålig bana respektive väg parallellt, god väg och dålig bana många bussar och tvärtom och kanske ibland något mittemellan.