100 år med el på Västra stambanan

järnvägar.nu

New member
100 år med el på Västra stambanan
100 år med el på Västra stambanan


I morgon, 15 maj, är det 100 år sedan de första eltågen kördes i ordinarie trafik mellan Stockholm och Göteborg. Snälltåg 9 avgick 12.30 från Stockholm C och ankom Göteborg C 21.20. Snälltåg 10 körde andra hållet. När tidtabellen efter exakt ett år anpassades till elloken kortades restiden med två och en halv timma.

Läs mer på Järnvägar.nu

Hela artikeln här.
 

Rappe

Member
Bra och intressant artikel! Vad är det som täcker strålkastarna på D-loket på första bilden? Röda "bakändesglas" som ännu inte tagits bort efter inkoppling i tåget?
 
Top